Hovedseksjon

Interne rutiner for overføring av personopplysninger ved skolebytte – grunnskole

Unntak: 

Følgende opplysninger kan overføres uten tillatelse fra foresatte: 
(forskrift til opplæringsloven § 22A-3)
  • tidligere gjennomført opplæring, inkludert fagsammensetning
  • karakterer som skal føres på vitnemål eller kompetansebevis
  • fravær som skal føres på vitnemål eller kompetansebevis
  • kartlegging av elever med rett til særskilt språkopplæring etter opplæringslova § 2-8 og § 3-12 eller etter friskolelova § 3-5

Tillatelse:

Foresatte fyller ut et digitalt skjema hvor de gir tillatelse til å dele informasjon. De kan gi tillatelse til overføring av følgende kategorier av opplysninger:
  • Dokumentasjon fra elevmappen
    Eksempelvis opplysninger om disiplinære forhold, søknader om permisjon mv., opplysninger om faglig utvikling, kartleggingsprøver og skolens vurderinger. 
  • Opplysninger om eventuelt sakkyndig vurdering, vedtak om spesialundervisning, individuell opplæringsplan og undervisningstilbud. 
  • Opplysninger om samarbeid med andre aktører. Dette omfatter eksempelvis barnevern, BUP, PPT, bydel og politi.
  • Opplysninger om sosial fungering.
Det er ikke alle kategorier som er relevante for alle foresatte, for eksempel samarbeid med andre etater og IOP.
 
Vi understreker at dokumenter/opplysninger kun skal overføres dersom det er nødvendig at den nye skolen får opplysningene. Dette gjelder selv om foresatte har gitt tillatelse.
 

Hovedregel

Hovedregelen etter det nye regelverket er at kun opplysningene nevnt i forskriftsbestemmelsen skal overføres. 

Avgivende skole må derfor gjøre en selvstendig vurdering av hvilke opplysninger det er nødvendig å overføre til ny skole. Dette gjelder særlig opplysninger fra elevmappen. Hele mappen skal ikke overføres uten videre. Hvert enkelt dokument må vurderes for seg, sett i sammenheng med tillatelse fra den foresatte. Ved tvil, rådfør deg med de foresatte.

Dersom foresatte kun ønsker overføring av enkeltdokumenter fra elevmappa, må de få innsyn i mappen for å velge ut dokumenter. Foresatte har krav på innsyn uansett grunn. 
 
All overføring av opplysninger må skje i sikre kanaler. Dokumenter fra elevmappa blir overført når det gis tilgang i websak.  
  • Overføring av dokumenter fra elevmappa til kommunal osloskole:
    Overøringen skjer når skolen eleven kommer fra,  gir ny skole tilgang til dokumentene i websak.
  • Overføringer av dokumenter til private skoler eller skoler i andre kommuner :
    Skjer når dokumentene sendes fra websak ved hjelp av SvarUt. 
Tillatelse kreves også ved muntlig overføring av opplysninger i for eksempel overføringsmøter mellom skoler.
 

Kontakt oss:

Har du spørsmål om overføring av personopplysninger kan du kontakte JUS teamet:
justeamet.uda@osloskolen.no