Hovedseksjon

Pedagogisk profil

Holmen skole – vi strekker oss lenger

På Holmen skole strekker vi oss langt for at alle elever skal føle seg viktige og inkludert - faglig og sosialt. Vi satser vi på fellesskapende undervisning hvor klassefellesskapet og trinnet står i sentrum. Dette gjør vi ved at lærere og andre ansatte i skole og AKS planlegger opplæringen nøye.

Opplæringen skal være kontekstnær og elevsentrert med fokus på mestring. I tillegg skal elevenes rett til medvirkning ivaretas. Skoleåret 2023-2024 deltar vi for andre år på rad i en pedagogisk satsning innen fellesskapende undervisning i regi av Utdanningsetaten. I forbindelse med satsningen har vi satt sammen en ressursgruppe for å sikre fremdrift og ansattes medvirkning. Én pedagogisk innfallsvinkel for å lykkes med fellesskapende undervisning, er metodene samarbeidslæring og læringspar. I disse metodene samarbeider elevene om å være lyttende og om å utforske og oppdage sammenhenger og mønstre sammen. Dette skaper klassefellesskap og bidrar til at elevene blir mer aktive i sin egen læring. Vi ønsker at alle klassene på Holmen skole jobber etter disse metodene. Vår satsning på fellesskapende undervisning og samarbeidslæring skal gå over flere år. Utvikling tar tid, men vi har tro på at vi skal lykkes med å skape en skole der elevene trives, og hvor de opplever læring, mestring, relevans og tilhørighet.

Som et ledd i å skape rause, robuste og utforskende barn - i tråd med skolens verdier - er vi i gang med skolering av ansatte og å gjennomføre opplegg basert på veiledningsmetodikken til organisasjonen Trygg av natur. Metodikken er en spesifikk mestrings- og veiledningsmetodikk. Handlinger og valg baseres ikke på regler, men på en vurdering av ulike hensyn. Hensyn til fellesskapet, hensyn til naturen og omgivelsene, og hensyn til oss selv. Å finne og følge egne grenser, er en forutsetning for å bli en trygg og robust aktør i eget liv, og for å leve godt sammen med andre. Vi har så langt gode erfaringer med metodikken i både skole og AKS. Vi ser at elevene blir mer aktive, selvstendige og at de opplever mer mestring og medvirkning. I tillegg ser vi at klassefellesskap og læringsmiljø bedres i de klassene som har fått delta på opplegget.

Vi erfarer at elevene på 1. og 2. trinn fortsatt opplever at overgangen fra barnehage til skole er stor. Vi har et ønske om at at barna skal få mulighet til å videreutvikle sin sosiale kompetanse i skoletiden gjennom lek. Skoleåret 2023-2024 har vi derfor igangsatt et forsøk med fleksibel oppstart hver morgen, og innholdet på starten av dagen er preget av lek. Ordningen skal evalueres i februar 2024 og dersom evalueringen viser gode resultater, vil vi utvide ordningen neste skoleår. Det ligger mye læring i lek. I tillegg ønsker vi å utvikle barnas sosiale ferdigheter, deres evne til å leke på tvers av klasser og kjønn og dermed styrke fellesskapet på 1. og 2. trinn. Vi har tro på at det vil bidra til et bedre og tryggere læringsmiljø.

Elevenes grunnleggende ferdigheter skal styrkes gjennom hele skoleløpet. Skolen har hatt god utvikling på nasjonale prøver, særlig i lesing. Tidlig innsats er viktig, og vi har leselærere på 1.-3. trinn som raskt fanger opp og forsterker leseopplæringen for de som trenger det. Vi har også et fantastisk bibliotek med en bibliotekar i 90 % stilling. I tillegg til leselærere, har vi forsterketlærere på alle trinn som bidrar med tilpasset opplæring. På Holmen har hver elev sitt eget læringsbrett (iPad). Vi er opptatt av å bruke læringsverktøy på en hensiktsmessig måte og sier ja takk til både digitale og analoge læremidler. Vi har fysiske lærebøker i matematikk, norsk og engelsk. På PLUSS bruker elevene ASK (alternativ og supplerende kommunikasjon) for å uttrykke og utvikle seg. Ledelse og lærere følger elevenes faglige og sosiale utvikling nøye, både gjennom elevoppfølgingssamtaler, kartlegginger, klasseromsbesøk og tett samarbeid i profesjonsfellesskapet.

For å sikre at opplæringen holder høy kvalitet, og er i tråd med LK20 og byrådets satsninger, bruker vi mye tid på pedagogisk utviklingsarbeid i profesjonsfellesskapet. Skoleåret deles inn i seks temaperioder, som er felles for hele skolen.

Satsningsområdene i strategisk plan danner utgangspunkt for utviklingsarbeidet i profesjonsfellesskapet. Vi skal utvikle oss og utvikle kvaliteten på undervisningen. Det gjør vi ved å styrke lærernes kompetanse innenfor ulike områder som igjen skal bedre kvaliteten på opplæringen. For å følge opp satsningene våre, vil skoleledelsen være på hyppige og systematiske klasseromsbesøk. Undervisningskvalitet i tråd med skolens satsningsområder er fokus for besøkene. Sammen skal vi drøfte hva vi er gode på og hvor forbedringspotensialet ligger. Hos den enkelte og for skolen som helhet. Vi ønsker at det skal være en rød tråd gjennom hele skoledagen og det er tett samarbeid med AKS som legger opp til læringsstøttende aktiviteter.

Holmen skole har en elevgruppe med stort potensiale. Det er viktig at vi opprettholder et høyt læringstrykk i timene, at undervisningen holder høy kvalitet og at den er tilpasset den enkelte elev. I LK20, og i byrådets satsning, legges det vekt på blant annet medvirkning og dybdelæring, samt etisk og kritisk tenkning. Hvert år er nysgjerrigper en av de seks periodene som er felles for hele skolen. En av skolens verdier er å være utforskende, og vi tror at nysgjerrige barn lærer litt mer. Holmen skole har sin egen nysgjerrigperkonkurranse. Alle klasser og avdelingene på PLUSS deltar i konkurransen. Perioden er lagt opp for at alle elevene kan medvirke og gå i dybden på en selvvalgt problemstilling. Elevene jobber utforskende og kritisk for å finne svar på det de lurer på. AKS følger opp perioden med sin egen forskerklubb og andre tematiske aktiviteter. Mot slutten av perioden inviterer vi foresatte og andre til åpen skole for å vise frem det vi har forsket på og funnet ut.

Holmen skoles visjon – vi strekker oss lenger, retter seg mot ansatte, elever og foresatte. Vi som jobber her skal strekke oss for å gjøre det beste for den enkelte elev, for fellesskapet og for hverandre. Alle som jobber her er like viktige, selv om vi har ulike roller. For skoleledelsen er det viktig å anerkjenne alle og bidra til en kultur som inkluderer alle ansatte. Vi har en tydelig og uttrykt forventning om at de foresatte skal strekke seg lenger for både eget og andre barns beste.

I 2024 vil vi jobbe for et tett og konstruktivt samarbeid mellom skole og hjem. Foreldre har en viktig rolle, og sammen med FAU skal vi gjøre Holmen skole enda bedre. Våren 2024 skal vi jobbe med FAU og skolemiljøutvalget sin rolle og prioriteringer. Vi skal også samarbeide om hvordan skolen kan informere foresatte slik at de opplever å få god nok informasjon og dermed tillit til at skolen jobber forebyggende og aktivt for et trygt og godt skolemiljø.

Elevene skal også strekke seg lenger i egen læring og i møte med sine medelever. God innsats og godt samarbeid, er avgjørende for å fullføre og bestå videregående skole. Verdiene raus, robust og utforskende er laget i samarbeid med ansatte og foresatte. Med en stadig mer individorientert kultur, er skolens verdigrunnlag viktigere enn noen gang. Vi sier Heia Holmen for fellesskapet, for læring og for at alle skal oppleve trygge og gode skole- og AKS-dager.