Holmen skole – vi strekker oss lenger
På Holmen skole strekker vi oss langt for at alle elever skal føle seg viktige og inkludert - faglig og sosialt. Vi satser vi på fellesskapende undervisning hvor klassefellesskapet og trinnet står i sentrum. Dette gjør vi ved at lærere og andre ansatte i skole og AKS planlegger opplæringen med tanke på både det faglige og det sosiale.
Opplæringen skal være kontekstnær og elevsentrert med fokus på mestring. I tillegg skal elevenes rett til medvirkning ivaretas. Én pedagogisk innfallsvinkel for å lykkes med fellesskapende undervisning, er samarbeidslæring. Her samarbeider elevene om å være lyttende og om å utforske og oppdage sammenhenger og mønstre sammen. Dette skaper klassefellesskap og bidrar til at elevene blir mer aktive i sin egen læring. Vi ønsker at alle klassene på Holmen skole jobber etter prinsippene og strukturene for samarbeidslæring. Vår satsning på fellesskapende undervisning og samarbeidslæring skal gå over flere år. Utvikling tar tid, men vi har tro på at vi skal lykkes med å skape en skole der elevene trives, og hvor de opplever læring, mestring, relevans og tilhørighet.
Som et ledd i å skape rause, robuste og utforskende barn - i tråd med skolens verdier - er vi opptatt av at barna skal lære seg å ta hensyn. Hensyn til fellesskapet, hensyn til naturen og omgivelsene, og hensyn til oss selv. Å finne og følge egne grenser, er en forutsetning for å bli en trygg og robust aktør i eget liv, og for å leve godt sammen med andre.
Vi erfarer at elevene på 1. og 2. trinn fortsatt opplever at overgangen fra barnehage til skole er stor. Våre yngste elever starter derfor med lek hver morgen. Det ligger mye læring i lek, og lek er barnas naturlige måte å lære og utvikle seg på. Et annet mål med lekende oppstart er å utvikle barnas sosiale ferdigheter, deres evne til å leke på tvers av klasser og kjønn og dermed styrke fellesskapet på 1. og 2. trinn. Vi har tro på at det vil bidra til et bedre og tryggere læringsmiljø.
Elevene på 1. trinn starter i fire fargegrupper. Dette for å sikre høyere lærertetthet og mindre grupper det første året. Etter høstferien blandes trinnet i tre planetgrupper som er dynamiske. Planetgruppene brukes i praktisk- estetiske fag hvor det er enda større vekt på relasjoner og utvikling av sosial kompetanse. I andre fag vil de være i de fire fargegruppene- I overgangen til 2. trinn setter vi sammen elevene i 3 klasser. Da har vi brukt et år på å bli kjent med elevene og kan sette sammen gode klasser basert på både sosiale og faglige behov.
Elevenes grunnleggende ferdigheter skal styrkes gjennom hele skoleløpet. Skolen har hatt god utvikling på nasjonale prøver, særlig i lesing. Tidlig innsats er viktig, og vi har leselærere på 1. trinn som raskt fanger opp og forsterker leseopplæringen for de som trenger det. Vi har også et fantastisk bibliotek med en bibliotekar i 90 % stilling. I tillegg til leselærer, har vi forsterketlærere på alle trinn som bidrar med tilpasset opplæring. På Holmen har hver elev fra 3. trinn sitt eget læringsbrett (iPad). Elevene på 1. og 2. trinn har ikke eget læringsbrett, men vi har ett klassesett per trinn slik at vi kan benytte noen digitale verktøy i opplæringen også for de yngste. Vi er opptatt av å bruke læringsverktøy på en hensiktsmessig måte og sier ja takk til både digitale og analoge læremidler. Vi har fysiske lærebøker i matematikk, norsk og engelsk. På PLUSS bruker elevene ASK (alternativ og supplerende kommunikasjon) for å uttrykke og utvikle seg. Ledelse og lærere følger elevenes faglige og sosiale utvikling nøye, både gjennom elevoppfølgingssamtaler, kartlegginger, klasseromsbesøk og tett samarbeid i profesjonsfellesskapet.
For å sikre at opplæringen holder høy kvalitet, og er i tråd med LK20 og byrådets satsninger, bruker vi mye tid på pedagogisk utviklingsarbeid i profesjonsfellesskapet. Skoleåret deles inn i seks temaperioder, som er felles for hele skolen.
Satsningsområdene i strategisk plan danner utgangspunkt for utviklingsarbeidet i profesjonsfellesskapet. Vi skal utvikle oss og utvikle kvaliteten på undervisningen. Det gjør vi ved å styrke lærernes kompetanse innenfor ulike områder som igjen skal bedre kvaliteten på opplæringen. For å følge opp satsningene våre, vil skoleledelsen være på hyppige og systematiske klasseromsbesøk. Undervisningskvalitet i tråd med skolens satsningsområder er fokus for besøkene og fokuset for dette skoleåret er tilpasset opplæring. Sammen skal vi drøfte hva vi er gode på og hvor forbedringspotensialet ligger. Hos den enkelte og for skolen som helhet. Vi ønsker at det skal være en rød tråd gjennom hele skoledagen og det er tett samarbeid med AKS som legger opp til læringsstøttende aktiviteter.
Holmen skole har en elevgruppe med stort potensiale. Skoleåret 2025-2026 er vi med i en pilotering der hele personalet får opplæring i å identifisere og legge til rette for at elever med stort læringspotensiale kan få undervisning som er tilpasset deres nivå. Fra uke 42 vil en gruppe utvalgte elever fra 5.-7. trinn delta på et eget undervisningsopplegg som er tilpasset elever med stort læringspotensiale. Piloteringen skjer i samarbeid med Talentsenteret i realfag.
Det er viktig at vi opprettholder et høyt læringstrykk i timene, at undervisningen holder høy kvalitet og at den er tilpasset den enkelte elev. I LK20, og i byrådets satsning, legges det vekt på blant annet medvirkning og dybdelæring, samt etisk og kritisk tenkning. Hvert år er nysgjerrigper en av de seks periodene som er felles for hele skolen. En av skolens verdier er å være utforskende, og vi tror at nysgjerrige barn lærer litt mer. Holmen skole har sin egen nysgjerrigperkonkurranse. Perioden er lagt opp for at alle elevene kan medvirke og gå i dybden på en selvvalgt problemstilling. Elevene jobber utforskende og kritisk for å finne svar på det de lurer på. AKS følger opp perioden med sin egen forskerklubb og andre tematiske aktiviteter. Mot slutten av perioden inviterer vi foresatte og andre til Forskertorg og åpen skole for å vise frem det vi har forsket på og funnet ut.
Holmen skoles visjon – vi strekker oss lenger, retter seg mot ansatte, elever og foresatte. Vi som jobber her skal strekke oss for å gjøre det beste for den enkelte elev, for fellesskapet og for hverandre. Alle som jobber her er like viktige, selv om vi har ulike roller. For skoleledelsen er det viktig å anerkjenne alle og bidra til en kultur som inkluderer alle ansatte. Vi har en tydelig og uttrykt forventning om at de foresatte skal strekke seg lenger for både eget og andre barns beste.
Dette skoleåret vil vi jobbe for et tett og konstruktivt samarbeid mellom skole og hjem. Foreldre har en viktig rolle, og sammen med FAU skal vi gjøre Holmen skole enda bedre. Vi forventer at også foresatte strekker seg lenger - i møte med skolen, andre foresatte og for eget og andres barn. Skolens mål er å informere foresatte slik at de opplever å få god nok informasjon og dermed tillit til at skolen jobber forebyggende og aktivt for et trygt og godt skolemiljø.
Elevene skal også strekke seg lenger i egen læring, og i møte med sine medelever. God innsats og godt samarbeid, er avgjørende for å fullføre og bestå videregående skole. Verdiene raus, robust og utforskende er laget i samarbeid med ansatte og foresatte. Med en stadig mer individorientert kultur, er skolens verdigrunnlag viktigere enn noen gang.
Vi sier Heia Holmen for fellesskapet, for læring og for at alle skal oppleve inkluderende, trygge og gode skole- og AKS-dager.